Australië Dag 14

16 oktober 2019 - Bargara, Australië

Na een rustige nacht, de dag begonnen met een ontbijtje langs de weg. Vandaag gaan we naar Bargara. Een kleine 280 km noordwaarts.

Het is negen uur en de zon is al volop aanwezig.

Alvorens we definitief die kant op gaan bezoeken we eerst een lokaal marktje in het plaatsje Eumundi(Noosa).

Lokaal is niet helemaal het juiste woord. Nee het is de Australian Premier Artisan Market. Groots dus. Te vergelijken met de markt van Beverwijk, maar dan op zijn Australians. Er is van alles te krijgen op het gebied van kunst, handwerk(hout, zeep, schilderwerk), eten, kleding en noem maar op. De Duitse braadworsten en Vietnamese loempia’s (springrolls) waren zelfs aanwezig. Het meest opvallend de Dutch  pancakes of te wel poffertjes. Standhouders waren vaak kinderen van de 2e , 3e zelfs vierde generatie Hollanders die zich hier gevestigd hebben.

Opvallend is wel dat overal waar we mensen aanspreken er wel iemand is die ergens zijn roots in Nederland heeft. In dit geval een gemigreerde Hagenees.

Ook de nodige live muziek was aanwezig. Traditioneel met de digeridoo als hoofdinstrument. Mooi om te horen in deze setting, maar vervloekt zodra het op de hotelkamer te horen was. Tuurlijk een vergelijk van appels en peren.

Na een uur vervolgen we onze weg naar Bargara.

De omgeving begint al gewoon te worden. De schoonheid van de omgeving van de afgelopen dagen is wat minder. Veel gekapt hout. Wel duidelijk dat hier de landbouw overheerst, afgewisseld met hier en daar een ranch met koeien en af en toe lap grond waar de verbouw van suikerriet plaats vind.

Het land wordt af en toe besproeit met grote sproeiinstallaties zoals we deze ook tegenkomen op de route naar Zuid Frankrijk in ons eigen Europa.

Het is inmiddels 12:30 uur met nog zo’n 90 km te gaan. We worden regelmatig opgehouden door het werk aan de weg. Het grootste gedeelte van de rit voert over wat wij een N-weg zouden noemen een wereld van verschil met de Highway.

Aan boord is het rustig met op de achtergrond een rustig muziekje, we lezen wat of doezelen wat weg.

Het landschap is inmiddels overgegaan naar bos, bos en nog eens bos. De sporen van de bosbranden welke hier al dan niet recent hebben gewoed zijn nog duidelijk te zien.

Mooi is te zien dat de natuur zich ook snel hersteld. Veel jong groen op de zwartgeblakerde bodem. Hoe het met de beestjes is gesteld kan ik niet beoordelen. De koala heeft volgens zeggen, onder dit soort zeg maar gerust rampen, het meest te lijden. Het beestje is traag en zit vaak in de hoge boomtoppen verscholen.

Geen schijn van kans dus.

Het landschap veranderd weer. Boomgaarden met peaches (pruimen/perziken) komen voorbij. Daarna weer overgaand in vlaktes met ranches met paarden.

Paardenraces zijn hier nog heel populair. Menig renbaan zijn we gepasseerd. Op de tv is het bij de sport niet anders dan rugby, paarden, American football en een enkele keer voetbal.

Gokkers zijn het schijnbaar ook, de Australiërs. In de vele eetgelegenheden “restaurants” was vaak een speelhal aanwezig. Ook onder het eten door werd vaak nog eens bingo gespeeld. Met niet de minste prijzen. 1.5 miljoen dollars als te winnen bedrag, kwam regelmatig voorbij. Winnaars hebben we niet gezien.

De mensen zijn in vergelijking met Amerikanen veel spontaner. Oprechter wel te verstaan. Niet de  plastic nepwereld van Trump. Als lezer mag je natuurlijk ook zelf een oordeel hebben. Met andere woorden met het voorgaande hoef je het niet eens te zijn.

Inmiddels naderen we onze bestemming met nog een kleine 20 km te gaan.

Het zonnetje laat het door de dikke bewolking wat afweten. De temperatuur is daarentegen wel goed, een 25 graden Celsius wel te verstaan.

Bargara Bunderberg Port. Een pareltje aan de kust.

Niet alleen de plaats is een pareltje. Ons onderkomen mag er ook zijn.

Een prinsessenkamer en 2 zaaltjes voor de bediening.

Na het installeren op onze kamers hebben we de buurt verkend en onze behoorlijk geslonken drankvooraad aangevuld.

Tussendoor hebben een echte Mill bezocht waar we ons hebben getrakteerd op koffie met gebak. Ook hier zullen de bijvoegde foto’s lichtwerpen op dit verslag van de dag, wat met veel passie en wat daar bijkomt kijken is opgeschreven.

Salute for today.