Australië Dag 20

22 oktober 2019 - Port Douglas, Australië

Goede morgen allen. Het wordt haast banaal om te vertellen dat wederom starten met een heerlijk ontbijt in het hotel. Een pracht hotel midden in het centrum van Townsville. Een soort van toren met op de 20 etage een schitterend zwembad. Het waait er behoorlijk maar tegen de witgekalkte muur hebben een heerlijk plekje in de zon.

Mooi was ook de afvaart van de Maasdam te zien. Een schip van HAL welke wij de dag ervoor hadden gespot bij de Withsunday islands. Een stukje Hollands glorie in Australië.

Om kwart voor negen rijden weg en gaan een lange weg tegemoet. 412 km staat ons te wachten. Echter zoals later zal blijken zijn het niet de highway van de afgelopen dagen waar we goed op kunnen schieten. We rijden wederom door een gebied van suikerplantages en grote vlaktes met vee en enkele keer een bananenplantage. Volgens de borden langs de weg een gebied met de grootste bananensplit. Of wat ook mogen inhouden.

Na een kleine twee uur rijden stoppen we om onze eerste stop te houden. Dit gebeurt uiteraard langs de Coral sea. Er gaat het verhaal dan James Cook hier rond 1770 langs is gevaren met het schip de Mermaid. Hij dacht het een eiland was. Dit schip voer later met navigator Philp King van Engeland naar dit zelfde gebied. Het schip toen op enig moment omringd door kano’s van de Aboriginals. Zij kwamen aan boord en vergaapten zich aan alles wat zij aan boord zagen.
Later op de dag werd door de officieren van de Mermaid een tegenbezoek gebracht aan Aboriginals. Een eerste samengaan van totaal verschillende culturen.

Wel anders waren de borden langs het strand. Geen pas op voor kwallen of haaien. Nee nu waren het waarschuwingen voor zeekrokodillen. Enkele monumentjes van mensen die daar te grazen waren genomen completeerde het geheel.

Onderweg zien we nog enkel smeulende resten van bosbranden. Het levert voor ons gelukkig geen gevaar op.
Veel van de omgeving komt overeen met al eerder in onze reisverslagen is opgeschreven. Nog steeds volgt het spoorwegnetten parallel onze wegen. Zo ook de vele smalspoortjes voor het vervoer van het suikerriet. Lachwekkend was wel het moment dat we voor een overweg moesten wachten. Normaal gesproken komt er een rits aan wagons voorbij, waar je zo een tien minuten voor moet wachten. Mooi om te filmen. Welnee, een schlemielig klein treintje met niets er achter aan.

Onderweg laat het weer ons af en toe in de steek. De temperatuur schommelt tussen tussen 23 en 30 graden, met stevige regenbuien.

De tweede stop houden we ergens in de buurt van het Fishery Falls. Hier proberen we iets van een kleine snack te nuttigen. We hebben dan nog een kleine 100 kilometer te gaan. Aan de bar hangen een paar vaste stamgasten zich te goed te doen aan een biertje. We doen onze bestelling en eten drinken buiten onze versnaperingen op. Buiten worden we  door een vaste klant met een rauwe whiskystem gewezen op het feit dat we niet bij hem aan tafel mogen eten maar een stukje verderop. Wij volgen zijn aanwijzing op. De man gaat ondertussen weer door met zijn biertje en het invullen van zijn gokformulieren.

Deze kroeg of wat het ook mogen wezen had als specialiteit een broodje verse garnalen. En eerlijk gezegd het was lekker. Alleen of ze echt zo vers waren als aangekondigd laat we in het midden.

We rijden weer verder en maken onze reis verder af. we rijden door de grote metropool Cairns. Een grote stad met de nodige pretparken en ander vertier. De wegen zijn goed begaanbaar echter niet de Highways als eerder bereden. De nodige wegwerkzaamheden en een Max snelheid tussen de 60 en 100 km doet de reis wat langer duren.

De laatste kilometers verlopen langs de kust. Een weg met velen bochten, omhoog omlaag kronkelend langs de kustlijn. De zee niet zo mooi blauw(azur) als voorgaande dagen.

Rond drie uur zijn we op plaats van bestemming, een mooi complex. Na ons te hebben opgefrist lopen we voor een groot deel over het strand naar de dorpskern van Port Douglas, we genieten van het diner en gaan weer ”huiswaarts”. We drinken nog wat en gaan wederom vroeg naar bed. Morgenochtend gaan we weer op pad voor een excursie naar Cairns.

Wel te rusten.