Australië Dag 17

19 oktober 2019 - Airlie Beach, Australië

Rond 08:30 uur reizen we af richting Airly Beach, Whitsunday islands. Een afstand van een kleine 500 km waardoor na een lange rit te wachten staat.

Een rit met toch wel een wat belevenissen.

De thunderstorm van de afgelopen avond hebben we overleefd. Het was een mooi gezicht van het balkon. De flitsen en knallen waren indrukwekkend. Toen het eenmaal begon te regenen werd het minder en werd het tijd de gordijnen  te sluiten en te gaan slapen. De volgende morgen was het weer was ons redelijk gezind. We starten met een temperatuurtje van 29 graden Celsius.

Onderweg loopt de temperatuur aanzienlijk op naar 34 graden.

Het landschap is sterk afwisselend, voornamelijk rijden door gebieden waar veel suikerriet wordt geteeld.

Vele fabrieken waar het riet werd verwerkt zijn we gepasseerd.

Hoogtepuntje was wel de onverwachte stop onderweg. Een zwaailicht en een stilstaande vrachtauto. Wat bleek, er werd vee van de ene kant naar de andere kant van de weg gebracht. Echte Cowboys die met behulp van honden en een quad hun vee de juiste kant op dreven. Een mooi gezicht en redelijk uniek om te zien.

We zijn onderweg een aantal keer gestopt om de benen te strekken en de auto te voorzien van de nodige diesel.

We rijden richting Townsville een plaats die recentelijk nog wereldnieuws was. Een dam doorbraak zette het daar behoorlijk onder water, met als gevolg dat alle minder gewenste beesten als krokodillen en slangen door de straten stroomden.

Gelukkig zullen wij daar geen last van krijgen.

Wat ook aardig was, dat de North Pacific Railway grotendeels parallel liep met de autoweg.

Later zagen we vele smalspoortjes bedoeld voor het vervoer van het suikerriet naar de verwerkingsfabrieken.

Het vee wat we onderweg tegen kwamen leek veel op de Wagyu runderen. Hier hadden we al menig schnitzel van gegeten. Een lap vlees waar je heel veel energie in stak om het op te eten. Zodra je klaar was, was je gelijk weer toe aan een nieuw stuk Wagyu.

De kilometers lopen op, zo ook de temperatuur. Deze gaat dik over de 30 graden.

Uiteindelijk arriveren we rond 14:45 uur op onze bestemming. Ook dit is weer een pareltje. De weg ernaar toe, een stijgingspercentage van 15%, is behoorlijk stijl. Eenmaal boven worden we verrast met een mooi appartement. Een mooi onderkomen met zwembad en zicht op de haven.

Na onze spullen te hebben uitgepakt, gaan de dames het zwembad in en wij mannen het dorp in. De drank moet worden aangevuld en het ontbijt voor de volgende morgen worden geregeld. Dit alles doen wij lopend.

Na een half uur komen we bezweet terug. De berg beklommen en overwonnen. We trakteren ons op een heerlijke verfrissing en nog een heerlijke plons in het zwembad.

Rond 18:30 uur maken we ons op voor de avond (diner) en de nacht.

Morgen weer een nieuwe uitdaging. We worden rond 08:30 uuropgehaald en gaan ons vermaken met varen en snorkelen op zee.

Voor nu even klaar met mijn verhaal.

Ciao, ciao.